maanantai 4. kesäkuuta 2012

Toukokuu 2012

Ensimmäinen kesälomapätkäni alkoi ja lähdettiin rentoutumaan Levin mökille. Mitään erityisiä suunnitelmia ei ollut ja ajateltiin katsoa mitä paikan päällä sitten on. Säästäkään ei luvattu mitään erityisen hyvää, joten sen varaan ei voitu laskea :)
Harrastettiin lähinnä kävelyä ja autolla ajelua tällä kertaa. Levillä vietimme käytännössä neljä päivää. Ensimmäisenä päivänä käytiin kävelemässä kylällä ja takaisin.

Latupohjaa pitkin pääsi hyvin kävelemään.

Lisäksi mentiin pitkospuita ja polkua pitkin.

Kuten huomaatte luontopolku vasemmassa kuvassa on hieman veden valtaama ja jouduttiin pomppimaan metsässä, jotta päästiin tuonne kuivemmalle kohdalle. Sulamisvedet laski, koska rinteissä oli vielä lunta :)

Ajeltiin myös Tuikussa, jossa kylmä tuuli puhalsi ja asteet tippuivat muutamaan!

Sää näiden päivien aikana oli vaihteleva, paistoi aurinko ja satoi lumirakeita, vuorotellen.

Toisena päivänä lähdettiin ajelemaan Kilpisjärvelle. Se oli sellainen päivän reissu, sillä matkaa kertyi vajaat 400km suuntaansa. Oli käymässä siellä ensimmäistä kertaa. Matkalla maasto näytti karulta ja tulvavedet hipoi joissakin kohdin melkein tietä....ja koskaan en ole nähnyt niin paljon vettä, kun tuolla matkalla, tuntui, että sitä oli koko ajan näköpiirissä. Kaunista ja karua.

Maisevat alkoivat näyttää upeilta vasta kun ajoimme Kilpisjärveltä vielä eteenpäin 50km ja Norjan puolelle. Siellä alkoi silmä lepäämään ja aivan huikeita maisemia, sinne täytyisi mennä kesällä uudelleen, kun on vähän vihreämpää.

Norjan puolella ajeltiin käymään Skibotn kaupunkiin jäämeren rannalle.

Kolmantena päivänä piti kävellä Ice Age -reitti/luontopolku Levitunturissa ja kyllähän me kävelimmekin, mutta koska rinteissä oli vielä lunta, reittimerkit hävisivät välillä ja sitten eksyimme polulta ja menimme sitten ihan omia polkuja. Löydettiin kyllä aina lopulta takaisin reitille, haasteita maastossa kuitenkin riitti.

Jyrkissä mäissä ja kivikkoisessa maastossa tunsi taas hyvin sen, että kuinka hyvä kunto onkaan :)

Luontokuvia hieman reitiltä tässä seuraavaksi.

Puun lehdet oli aika paljon jäljessä verrattuna etelään :)

Kelottuneen puun pinta näyttää väännetyltä.

Tässä kohtaa olimme eksyksissä polulta ja rämmittiin kivikossa jonkun aikaa, kunnes taas löysimme reitille. Maisemat oli sielua hivelevät, joten se lohdutti.

Jossain kohtaa oli vähän tasaisempaakin.

Toivottavasti pääsemme taas heinäkuussa uudelleen katsomaan kuinka luonto on muuttunut ja ehkä kylälläkin on kauppoja ja muita paikkoja auki, kun nyt viettivät kesälomaa :D Ei tarvinnut ainakaan ihmismäärästä ahdistua eikä hyttysistäkään vielä!